neděle 28. dubna 2013

Leatherman Charge TTI


Už jako kluk jsem miloval nože, zvlášť ty kapesní. Pro mě je to síla zvyku, stejně jako mám na ruce hodinky, tak v kapse mám nůž. Už na základní škole mi táta kdysi dal švýcarský nůž a byl jsem z toho úplně unešený, byl tam větší nožík, menší nožík, pilka, nůžky, šroubovák,, otvírák na lahve a konzervy, pilníček, po stranách zastrčené párátko a pinzetka (které skoro každý poztrácí), zažil jsem s ním spoustu věcí...a taky jsem na něm kdysi zlomil vývrtku....

Od té doby vývoj trochu pokročil a kromě švýcarských nožů jsou k dostání všelijaké multi-tooly s kleštěmi, však i Victorinox má svůj Swiss Tool o kterém jsem jednu chvíli hodně uvažoval, ale nakonec si mě získal americký Leatherman, konkrétně model Charge TTI. 


Na multi-toolech od Leathermana se mi obecně líbí že některé z nich jsou opatřeny klipem, ten se dokonce u modelů Wave nebo Charge dá sundat (jako vše je to na pojistku) a vyměnit za očko na lanyard. Dělají na to sice krásná pouzdra na opasek, ale já nosím kšandy, takže ten klip je pro mě opravdu zásadní. Při váze 232g se tenhle cvalík opravdu pronese, ale dá se na to zvyknout. Charge TTI je podobný jako jejich model Wave, ovšem má oproti němu lepší nůž z oceli S30V a střenky jsou titanové a vůbec mi na pohled připadá hezčí, to byly důvody proč jsem zvolil dražší Charge.


Za velkou výhodu těchto multi-toolů považuji umístění a provedení nožů, které jsou na každé straně jeden (hladké ostří a zubaté ostří) a oba se dají otevřít jednou rukou. Pojistka je na liner-lock. Hladká čepel je už od výrobce velmi slušně nabroušená, list papíru se s ní dal hezky krájet na tenké proužky. Zubatá čepel nemá ostrou špičku a je zakončena takovým speciálním hákem, který se dá použít např. na  nouzové přeříznutí bezpečnostího pásu a možná by se to dalo použít i na nějaké lovecké účely. U zubatého ostří je tu na protější straně pilka, pojistka opět na liner-lock. Na straně s hladkým nožem to samé, ovšem místo pilky je tu pilník, z jedné strany jemný, z druhé hrubší. Pilka i pilník jsou velice dobře použitelné, už jsem zkoušel obojí. Po otevření zde samozřejmě máme dominantu celého multi-toolu a tou jsou kleště. Nejsem zrovna moc technický typ, tak se omlouvám pokud to nepopisuju zrovna nejlépe, mělo by to být takové spojení jehlových kleští a kombinaček, dá se tím ledacos uchopit, dají se tím holit dráty a nechybí ani štípačky. 


Když se multi-tool otevře, dají se kleště sklopit na jednu nebo druhou stranu a zde je potom jednak ryska takového jednoduchého pravítka na kterém jsou kromě palců i centimetry a pak jsou tu již schovány všechny ostatní nástroje. Na jedné straně je tu  jako první nástroj velký šroubovák. Za ním je malý bit-driver – držák na menší nástroje, bity. Dají se koupit všelijaké další, tady je v základu dvoustranný bit s normálním a křížovým šroubováčkem, taková ta hodinářská velikost co se hodí třeba na dotažení šroubečků u brýlí apod. Následují nůžky, které jsou oproti běžným švýcarským nožíkům mnohem silnější a mohutnější, s tím už se dá lecos ustříhnout.

Na druhé straně tu máme kombinaci otvíráku na konzervy a na láhve a v neposlední řadě je tu jeden z nejužitečnějších nástrojů – velký bit-driver. Na něm je tu opět oboustranný bit s normálním a křížovým šroubovákem, ale dají se dokoupit i různé další bity např. s imbusovou koncovkou apod. A úplně nejlepší je, že na tomto multi-toolu je skutečně každý nástroj zamčený na pojistku, takže nehrozí že by se cokoliv zavřelo nebo uvolnilo. Bezpečnost především! Z tohoto Leathermana jsem opravdu nadšený, tohle už podle mého názoru není jen tak nějaká hračka, jde o poměrně seriozní nástroj se kterým se dá nadělat spousta práce pokud člověk zrovna nemá po ruce kufřík s nářadím...


1 komentář:

  1. Ahoj, tyhle nože jsou naprostej luxus taky o nich dost uvažuji:) Máš nějaké zkušenosti i na japonské nože? Díky a ať se daří

    OdpovědětVymazat