neděle 17. dubna 2016

Game of Thrones - A Telltale Story

Telltale Games již vydaly několik her kde si hráč sám volí jak bude příběh pokračovat dál. Dá se říct že jde spíš o interaktivní filmy než klasické počítačové hry. Grafika je tu vcelku pěkná, comicsová a nepříliš náročná na hardware, takže kromě PC a herních konzolí byla převedena i do mobilní verze pro Android a myslím že i pro iOS. Ovládání je tu omezené na několik ovládacích prvků, nicméně hráč přesto musí být ve střehu, včas reagovat a především činit rozhodnutí. A jak už to tak bývá, člověk vždy nese zodpovědnost za svá rozhodnutí a ta se mu zde téměř vždy vrátí zpět jako bumerang. V tomto článku se budu věnovat hře Game of Thrones a zřejmě se dopustím několika spoilerů, takže pokud tuto hru teprve budete hrát a nechcete znát žádnou nápovědu nebo jak to skončilo, tak už dál ve čtení nepokračujte a přečtěte si to třeba později.

(Jon Sníh a Gared Tuttle)

Ve hře sledujeme osudy rodiny Forresterů, kteří po stovky let věrně sloužili rodu Starků. Nomen omen, Forresterové skutečně jsou lesníci, na jejich území jsou lesy plné železného dřeva (pod názvem "ironwood" jsem našel habr, ale ruku do ohně bych za to nedal) a oni jím zásobují všech sedm království, vyrábějí z něj zbraně, lodě, atd. Děj začíná na Dvojčatech zrovna když se koná tzv. "Rudá svatba" kde Walder Frey nechal pobít Starky a jejich spojence ze severu. S rodem Starků mají Forresterové dost společného a čeká je bohužel i velice podobný osud. Po vyvraždění seveřanského tábora si tak můžeme rovnou odškrtnout hlavvu rodiny lorda Forrestera a jeho syna Rodrika, přežije jenom jejich panoš Gared.

                                                                                          (Daenerys Targaryen)

Valar Morghulis - ano, všichni musí zemřít. Člověk snadno zapomene že autor George R. R. Martin bez varování sadisticky vraždí své postavy a ani tady tomu není jinak. Gared si po návratu domů prohlíží obraz rodiny Forresterů - na konci hry by se dal takřka celý proškrtat. Jak se posléze ukáže, některé z postav prostě nelze zachránit, ať děláte, co děláte. Např. když k Forresterům přijede starý známý psychopat Ramsey Sníh jako vyslanec Lorda Boltona, nového strážce severu, nezbývá než se smířit s tím že mladý lord Ethan Forrester jeho rukou zemře. Poprvé jsem to směřoval tak že Ethan odmítl Ramseyho návrh že jejich pozemky přechází pod správu rodu Whitehillů. Ramsey prohlásil: "To je ale statečný malý lord...ale já nepotřebuji statečného malého lorda" a vrazil mu svou dýku do krku. Dobrá, řekl jsem si že to zkusím jinak, tentokrát Ethan souhlasil se vším a nebo mlčel a Ramsey nakonec povídá: "To je ale chytrý malý lord...ale já nepotřebuji chytrého malého lorda" a Ethan opět skončil s dýkou ve svém hrdle. Obávám se že tohle je něco jako model Kobayashi Maru, je to boj který se nedá vyhrát (vyhrál jej pouze kapitán James T. Kirk a to tak že podváděl, ale to zde bohužel není možné).

(Ramsey Sníh má plné ruce práce)

Valar Dohaeris - všichni musí sloužit, každá postava zde má svou úlohu. Oproti jiným hrám od Telltale Games je zde novinkou že hra probíhá na několika úrovních s několika postavami:

Gared Tuttle - panoš lorda Forrestera, Whitehillovi vojáci mu zabíjí rodinu, on v sebeobraně zabije jednoho (nebo dva) z nich a za to je odeslán na sever na Zeď. Tam se má stát průzkumníkem noční hlídky a při nejbližší příležitosti uprchnout za Zeď a najít tam jakýsi začarovaný les který zmiňoval lord Forrester předtím než jej zabili Freyovi vojáci. Na Zdi se, mimo jiné, setká se starým známým Jonem Sněhem. 

Ethan Forrester - třetí syn lorda Forrestera, poté co jsou jeho otec a starší bratr zabiti na Krvavé svatbě se stává hlavou rodiny ve svých asi třinácti letech. Učiní jedno důležité rozhodnutí a sice že si vybere svého rádce - buď chytrého kastelána Duncana nebo velitele stráží Roylanda. Příběh se tak může v drobných detailech odlišovat, ale tihle dva se zkrátka nemají rádi a pokud se vybere jeden z nich, pak ten druhý rod Forresterů zradí a bude donášet Whitehillům. Ethan nepřežije setkání s Ramseym Sněhem, dle všeho je to postava kterou nelze zachránit.

(Ironrath - sídlo rodu Forresterů)

Asher Forrester - druhý syn lorda Forrestera který žije ve vyhnanství za Úzkým mořem. Rodina za ním pošle strýce Malcolma s tím že by se měl vrátit s armádou žoldáků a pomoci jim s válkou proti Whitehillům. V Meereen se Asher setká s khaleesi Daenerys Targaryen, matkou draků, a pomůže jí dobýt město. Daenerys mu slíbila armádu pokud se bude přesně držet svých rozkazů. Asher se může a nemusí těch rozkazů přesně držet. Podruhé jsem to zkusil tak, že Asher sice svůj úkol ohledně zneškodnění hlídkové věže splní do puntíku přesně, a  Daenerys mu nakonec řekne že mu bohužel zrovna teď žádnou armádu dát nemůže, přislíbí jeho rodině pomoc až bude královnou sedmi království a nechá jej alespoň odkráčet s truhlou plnou zlata. V tom horším případě jej nechá odejít  a může být rád že odešel živý. Ne že by to mělo na příběh nějaký zásadní dopad. Nakonec se mu alespoň podaří přijet zpět s partou zabíjáků z místní arény. Jejich velitelka o nich říká že nejsou žádní vojáci, ale umělci co malují krví. Asher může a nemusí přežít, nicméně na konci jej stejně zmasakrují.

(oživlá mrtvola zrovna zasažená ohněm)

Rodrik Forrester - nejrstarší syn lorda Forrestera, hned na začátku to vypadá že jej zabili, nicméně on to přežil - s velkou ranou v těle, rozdrásanou půlkou obličeje, zlámanou nohou a kdoví jakými zraněními, z ještě nedávno udatného válečníka se stal náhle mrzákem. Rodrik se snaží získat spojence v rodu Glenmore, ale v cestě mu stojí kromě rodu Whitehillů i Ramsey Sníh, ten nakonec prohlásí že je nechá ať si navzájem proti sobě válčí a který z těch dvou rodů vyhraje, ten bude dál těžit železné dřevo, že takto to bude mnohem zábavnější. Rodrik má různé varianty na výběr, např. může zajmout Gryffa, syna lorda Whitehilla který byl k Forresterům dosazen jako velitel vojenské posádky, a vyměnit jej za svého nejmladšího bratra Ryona, který je u Whitehillů jako rukojmí. Může se pokoušet vyjednávat příměří prostřednictvím dcery lorda Whitehilla, tak či onak jeho plány selžou. Po příjezdu Ashera je nastražena past a přežít může jenom jeden z těchto bratrů. Jeden či druhý, sice se jim může povést zabít některého z Whitehillů, ale za cenu svého života (závěr sice naznačuje že jeden či druhý z nich ujel docela daleko na koni a že by jej možná mohli zachránit, ale moc tomu nevěřím).

(Tyrion Lannister a Myra Forrester)

Myra Forrester - starší dcera lorda Forrestera, je služebnou Margery Tyrell, budoucí královny. Snaží se v Králově přístavišti najít spojence proti Whitehillům. Pomoc jí nabídne Tyrion Lannister, pod kterého coby správce královské pokladny spadají i smlouvy o dodávkách železného dřeva. Ovšem Tyrion je zanedlouho obviněn z vraždy krále Joffreyho, takže tím je konec spojenectví s ním. Myru se pokusí zabít lannisterský strážný na příkaz královny Cersei a všichni její další spojenci ji postupně opouštějí, jeden po druhém. Myra může přežít, pokud místo sebe obětuje Toma, chlapce co jí stále pomáhá (nejspíš je to jeden z "ptáčků" lorda Varrise, ale to se ve hře nedozvíme).

Poprvé jsem činil volby, jak se tak říká, dle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Asi nemusím říkat že to dopadlo naprosto příšerně a říkal jsem si že tady vyloženě platí že "s poctivostí nejdál pojdeš", případně že nevím nic, stejně jako Jon Sníh. Zkusil jsem tu hru tedy ještě jednou, tentokrát moje volby nebyly zdaleka tak statečné a čestné, můj přístup byl tentokrát takový spíše oportunistický. Vzal jsem to tak jak zhruba hraje Hru o trůny Malíček. Jenže pravda je že Malíček je v naprosto jiné pozici a Forresterům zřejmě není pomoci, stejně jako Starkům kterým tak věrně sloužili. Tento hrdý rod se nelíbí ani Lannisterům ani Boltonům, což je pro ně do značné míry rozsudek smrti. Hráč si zde skutečně vychutná pocity bezmoci a zoufalství kdy rod Forresterů v podstatě nemůže nic udělat a nikdo jim nepomůže.

(Asher se vrací domů)

Z té hry mám takové smíšené pocity - Hru o trůny mám velice rád a tohle určitě je takové zajímavé zpestření z tohoto světa. Na druhou stranu je ta hra velmi nemilosrdná a frustrující. Ve Hře o trůny platí takové "pravidlo" že lze jen zvítězit a nebo zemřít. Obávám se že v tomto případě se lze dočkat spíše toho druhého. Jak jsem již zmiňoval výše, je to něco jako model Kobayashi Maru, vše tu již bylo předem dáno a hráč tady v podstatě nemá žádnou šanci vyhrát. Může si ten příběh v lepším případě trochu užít, v horším případě si jej protrpět.

Je dost možné že vydají další díl, je pravděpodobné že v něm zabijí těch několik málo postav co přežily...a je téměř jisté že i přes veškeré výhrady které k této hře mám si to pokračování stejně dříve nebo později koupím, protože ten příběh v mé mysli zaseknul svoje háčky a já chci vědět "jak to bylo dál?"...

1 komentář: