středa 14. června 2017

E-dýmka z Eliquidpraha.cz

Jsem si vědom toho že elektronická dýmka je v kategorii "zločiny proti tabáku", ale zkrátka jsem se rozhodl pořídit si ji zhruba měsíc předtím než začal platit protikuřácký zákon. Výběr e-cigaret a těch různých modů, gripů atd. je velký, ale pokud jde o e-dýmky tak to až taková sláva není. Tedy v zásadě všechna ta zařízení fungují stejně, ale mně šlo o tu podobu dýmky a také o to že mám rád klasický fishtail náústek a nechtěl jsem zařízení s takovým tím divným kulatým náústkem co se nedá držet mezi zuby. Nejdřív jsem měl od kamaráda půjčenou takovou jednu čínskou e-dýmku co dostal před několika lety coby nevhodný dárek a vlastně ji takřka nepoužil. Problém byl hlavně v tom že byla fakt těžká (hlavička dýmky vlastně byla jen imitace dřeva, ve skutečnosti to bylo z nějakého plastu) a liquid se tam dával v takových jednorázových "patronách", ani se mi dost dobře nepovedlo zjistit jestli se to k tomu ještě vyrábí a zda si je člověk může sám doplňovat, obchod který to dříve dovážel a prodával mi bohužel nebyl schopen na můj dotaz odpovědět.


Tak jsem hledal a hledal, až jsem našel obchod Eliquidpraha.cz, mají takovou malou prodejnu na rohu u Petrského náměstí (což mám šikovně při cestě ke svému zubaři). Kromě nabídky liquidů a těch všelijakých e-cigaret zde také mají v nabídce e-dýmky vlastní výroby. Jsou to v podstatě dýmkové hlavičky z Proseče na které je nějakým způsobem napasovaná elektronika. Provedení jsou různá, jak s automatikou co se spouští potáhnutím, tak s manuálním zapínáním žhavení - pan prodavač mi doporučil spíše to manuální provedení. Hotových dýmek tam tedy měli jen několik (nebyl by problém nechat si nějakou vyrobit na zakázku), ale nakonec jsem si vybral tuhle.

Vypadá jako taková vcelku normální dýmka s víčkem, tedy až na tu průhlednou část kde je zásobník s liquidem. V tabákové komoře se skrývá bateriový článek a zapíná se tlačítkem co je na vršku víčka. Normálně tenhle výčnělek na dýmkových víčkách bývá, nevím zda to slouží jako taková ozdoba na víčku nebo možná je to kvůli zavírání víčka aby si člověk nepopálil prsty, mám něco takového např. na jedné dýmce Ser Jacopo. Tady je to prostě kovové tlačítko, zespodu je tam pružinka a šroubeček a stisknutím se jednoduše spojí kontakt na baterce a spustí se žhavení liquidu. Jednoduché a funkční.

(ve skutečnosti to není zdaleka tak křivé jak to vypadá na fotce :-))

Je to taková moje, asi ne moc úspěšná, forma odporu vůči protikuřáckému zákonu, prostě si říkám ať je to dál vidět že v hospodách se ještě pořád kouří, i přes ten nesmyslný protikuřácký zákon. Abych přes hodinu postával nebo posedával s normální dýmkou před hospodou, na to nějak nemám náladu, to už bych si spíš rozmyslel jestli má smysl tam vůbec chodit. Nenazýval bych to švejkováním, e-kouření se dá považovat za alternativu k normálnímu kouření. Na opravdové švejkování je momentálně vhodná vodní dýmka, mám takovou tu "kapesní" již objednanou z Číny, myslím že s tím se ještě užije spousta legrace. Vodní dýmky mají v protikuřáckém zákonu plošnou výjimku ve všech restauracích (dokonce i těch co byly dosud nekuřácké, ačkoliv ministerstvo zdravotnictví tvrdí že se prý majitel v tomto případě dokonce smí rozhodnout jestli vodní dýmky povolí nebo zakáže), tak proč toho nevyužít?

Jinak koncem května také u nás vstoupila v účinnost implementovaná evropská směrnice o regulaci tabákových výrobků (a týká se to i elektronických cigaret), samozřejmě za obvyklého nezájmu médií (zaznamenal jsem snad jen tento článek od JXD). Docela pěkně shrnuté je to ZDE, v zásadě jde o to že lahvičky s liquidem nyní nesmí být větší než 10ml (čert vem odpadové hospodářství), obsah nikotinu nesmí být větší než 20mg (dosud se mohly prodávat i silné náplně s 24mg, používaly se často na míchání vlastních liquidů). Proč? Prý je to kvůli dětem, že by mohly liquid vypít a otrávit se jím. Vážně neznám debilnější argument. Jasně, s tímhle můžete zakázat cokoliv. Je to sice kravina, ale děláme to přece kvůli dětem, takže je to OK. Ty lahvičky mají všechny takový ten bezpečnostní uzávěr aby to děti až tak snadno neotevřely a pokud je ta lahvička úplně nová, je ten uzávěr jištěný plastovými pásky. Vážně bych chtěl vidět malé dítě které tohle dovede otevřít, já si při otevírání některých lahviček musel dokonce pomáhat nožem! Pak se také zakázalo prodávat větší nádržky na e-liquid, momentálně je maximum 2ml. Jasně, tak to těm vaperům znepříjemníme, ať si to pěkně doplňují častěji. A pak je tu ještě hezké omezení nových výrobků kdy se jakákoliv novinka, ať už jde o liquid, e-cigaretu, zásobník, žhavící hlavu nebo jakoukoliv jinou součást, musí hlásit ministerstvu zdravotnictví půl roku před uvedením na trh, úředníci si tak mohou dát načas a danou věc pak po půl roce čekání jednoduše zakázat. Pochopitelně je tu zákaz reklamy na e-cigarety a pár dalších věcí. Je to mimochodem ta samá směrnice dle které se již nesmí prodávat tabák přes e-shopy do jiných států, EU nás tím chrání abychom si náhodou nenakoupili levnější tabák třeba od sousedů v Německu, fakt díky, hned se cítím bezpečněji! Asi by mě to nemělo tolik překvapovat, boj proti kouření vždycky byl pokrytecký...



Ale vraťme se zpět k e-dýmce. Na výšku má bez víčka zhruba 4,5cm, na délku 15cm, takový vcelku běžný rozměr středně velké dýmky. S váhou je to samozřejmě o něco horší, včetně baterie váží něco kolem 100g což tedy na nějaké dlouhé držení v zubech zrovna není. Ale s ohledem na nutnost použít manuální tlačítko na žhavení je to v podstatě jedno, stejně ji při kouření musím držet v ruce. A používám k ní samozřejmě skládací stojánek, jak jinak. Náústek je ebonitový, což znamená že to bude čas od času potřeba přeleštit. Jinak nádržka na liquid by měla být na 2ml, plní se celkem snadno, stačí odšroubovat tu část ve které je náústek. Myslel jsem si původně že 2ml jsou málo, ale tahle e-dýmka není zdaleka tak výkonná jako některá jiná zařízení, odběr liquidu zde není až tak velký. Bohatě mi to vydrží na několikahodinové večerní posezení v hospodě, spíš tam toho ještě tak třetina zbyde. Nebafám z toho samozřejmě v takové intenzitě jako z normální dýmky, že...

Pár lidí co kouří e-cigarety mi říkalo že provedení téhle e-dýmky je prý takové poněkud zastaralé a primitivní, není tu vlastně žádná možnost nastavení čehokoliv. Ale jsem s ní vlastně docela spokojený. V hospodě to vyvolává zajímavé reakce protože většina lidí si myslí že jde o normální dýmku. Jsem docela zvědavý kdy tam na mě nějaký udavač zavolá mešťáky, to by mohlo být zábavné. Pocitově to do značné míry připomíná kouření normální dýmky. Po chuťové stránce to tedy až tak uspokojivé není. Zkoušel jsem zatím pár liquidů a mám toho i docela dost nakoupeno (v rámci doprodeje kvůli výše zmíněným regulacím byly ohromné slevy), ale ty co by měly být tabákové mi tabák připomínají jen s použitím velké dávky fantazie. Pokud má jít o nějaké tabákové aroma tak mi vážně není moc jasné co tam proboha dělá vanilka nebo třeba karamel. Namlouvám si že to je něco jako aromatický tabák, taková trochu navoněná pára jako třeba Peterson Sunset Breeze nebo Mac Baren Original Choice. Mimochodem i tyhle dva tabáky chutnají výrazně lépe než jakýkoliv "tabákový" liquid co jsem zatím měl, a to těmto dvěma tabákům opravdu moc nefandím. No, uvidíme jak to půjde dál, nedá se říct že bych si na e-dýmku nějak zvlášť zvykl, protože na horší by si člověk zvykat prostě neměl. Nezbývá než doufat že dojde k revizi zákazu kouření ať už díky ústavní stížnosti skupiny senátorů a nebo díky poslancům příštího parlamentu a že si zas budu moct v hospodě zakouřit dobrý tabák ze svých oblíbených dýmek...a tenhle vynález budu moct uložit do skříně, kde na něj může pěkně sedat prach...

2 komentáře:

  1. Zdravím,mohu se zeptat na cenu tehle dýmky. Děkuji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím! Dýmka stála 2550 Kč, v ceně je baterie, nabíječka a docela šikovné malé pouzdro.

      Vymazat